Au fost descoperite unelte care permiteau traversarea mărilor acum 40 000 de ani: cea mai veche tehnologie maritimă cunoscută vreodată

Totul a început cu ceea ce părea o săpătură obișnuită sub soarele arzător al Asiei de Sud-Est mărilor. Probabil că și vouă, ca oricui altcuiva, vi s-a spus cândva: „Nu săpați în trecut”. Ei bine, arheologii au săpat și au găsit ceva interesant. Printre straturile de pământ și sudoare a apărut un instrument simplu din piatră, care, spre uimirea tuturor, s-a dovedit a avea o vechime de 40.000 de ani.

Ce este atât de interesant? Această piatră dovedește că îndepărtații noștri „vecini” filipinezi știau deja să construiască bărci, când în alte părți ale lumii oamenii încă se luptau să aprindă un foc. Imaginați-vă ce lovitură a fost pentru cărțile de istorie. De atunci, comunitatea științifică este mai perplexă ca niciodată.

De ce această descoperire răstoarnă istoria?

Teoria clasică spunea că navigația complexă a apărut mult mai târziu, aproape ca un cadou de ziua de naștere pentru civilizațiile mai târzii. Cu toate acestea, echipa de la Universitatea Ateneo din Manila tocmai a marcat un gol împotriva acestei idei. Conform unei publicații din Journal of Archaeological Science, noile datări indică faptul că locuitorii din Filipine, Indonezia și Timorul de Est navigau pe mare ca peștele în apă, când Europa abia ieșea din „perioada cavernelor”.

Pentru a vă putea imagina acest lucru, cercetătorii au descoperit urme microscopice de fibre vegetale prelucrate. Sună tehnic, dar înseamnă că ei deja fabricau frânghii și plase necesare pentru construirea de ambarcațiuni și, de altfel, pentru a arunca undițele departe de țărm.

mărilor

Ce instrumente au fost găsite mărilor?

Arsenalul preistoric descoperit pare modest, dar pentru arheologi este o mină de aur.

  • Cârlige perfect tăiate
  • Gâturi (piese care înlocuiesc cârligele clasice)
  • Greutăți pentru plase, care le țineau la fund
  • Rămășițe de pești de adâncime, precum tonul și rechinul

Aceste obiecte, găsite în mai multe săpături, dovedesc că pescuitul nu era o „distracție de duminică”, ci un sistem organizat. În plus, urmele de uzură indică o utilizare constantă, ceea ce confirmă ideea unei culturi maritime bine stabilite. Și da, toate acestea se potrivesc într-o mână de pietre pe care probabil nu le-ați observa dacă le-ați găsi pe plajă.

Ce semnificație are acest lucru pentru înțelegerea strămoșilor noștri navigatori?

În primul rând, mută centrul inovațiilor maritime. Nu mai este vorba doar de Mediterana sau Mesopotamia; Asia de Sud-Est merită pe bună dreptate titlul de „laborator plutitor” al epocii preistorice. În al doilea rând, ne obligă să ne revizuim concepțiile despre colonizarea insulelor din Oceanul Pacific. Dacă acum 40 000 de ani oamenii navigau deja cu încredere pe mări, migrațiile în această regiune ar fi putut fi mai rapide și mai extinse decât se credea anterior.

În concluzie, autorii afirmă că „existența unei tehnologii maritime atât de avansate în Asia de Sud-Est preistorică subliniază ingeniozitatea primelor popoare filipineze și a vecinilor lor, ale căror cunoștințe în domeniul construcțiilor navale au transformat probabil această regiune într-un centru de inovații tehnologice cu zeci de mii de ani în urmă și au pus bazele tradițiilor maritime care prosperă în regiune până în prezent”. Adaugă încă puțin.

Sugestie pentru cercetare

Poate că nu poți pleca mâine în Filipine cu o lopată și o pensulă, dar sunt câteva lucruri pe care le poți face fără să ieși din casă. În primul rând, urmărește publicațiile Universității Ateneo din Manila: de obicei, acestea publică rezumate accesibile în care explică metodele de datare și noile descoperiri. În plus, răsfoind Journal of Archaeological Science (cel puțin secțiunea cu rezumate), vei obține o imagine directă asupra modului în care se dezvoltă discuția academică.

În cele din urmă, deși aceste instrumente au zăcut sub pământ timp de 40.000 de ani, istoria lor abia a început. Iar tu, cititor curios, ești în primul rând pentru a vedea cum se va dezvolta.

Scroll to Top